Šikanování, kyberšikana a mobbing - 3. část
Ve třetím díle seriálu o šikanování, kyberšikaně a mobbingu se věnuji jednotlivým fázím šikanování.
V každém kolektivu, zejména mužském, proběhne hned po jeho ustavení testovací fáze, kdy dojde k rozdělení na silné a slabé. Slabí se dostávají na konec hierarchického žebříčku a stávají se terčem šikanování.
Kolář (1997)[1] popisuje pět základních stupňů šikanování.
0pt;line-height:150%;font-family: "Times New Roman","serif";mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:CS">V prvním, počátečním a nejmírnějším stupni, se jedná zejména o ostrakizaci a izolaci postiženého jednotlivce. Oběť nemá žádné kamarády a nikdo ji nebere vážně. Komunikace probíhá převážně znevažujícím způsobem. Oběť je zesměšňována, její vyvolání k tabuli vyvolává atmosféru nadcházející výborné zábavy. Třída propuká ve smích již při prvních slovech oběti. To se logicky projeví i na výkonu oběti u tabule. Špatná známka na sebe nenechá dlouho čekat. Očekávání třídy je tak vrchovatě naplněno. Psychické rozpoložení přihlížejících se podobá rozpoložení obecenstva římských cirků při gladiátorských zápasech. Tomuto stavu nezřídka nahrává i pedagog, který v neuvědomělé snaze zavděčit se třídě oběť sám ironizuje. Třída tak nabývá dojmu, že oběť je jakousi lovnou zvěří, vůči níž je dovoleno vše. Na účet oběti se dále konají různé "přátelské" legrácky a vtípky. Když se oběť ohradí (v počátečních stádiích nemá ještě zcela zničenou sebedůvěru), je jí vytknuto, že nerozumí legraci a nemá smysl pro humor. Na úkor oběti se dále spřádají různé drobné intriky[2].
Zmíněná teorie kognitivní disonance působí u všech zúčastněných jedinců. Působí u oběti, protože pro oběť je z důvodů duševní hygieny velmi obtížné přiznat si své postavení. Raději tedy předstírá, že celou věc chápe jako legraci a agresory označuje jako kamarády, v pokročilejších stadiích se s nimi může dokonce i identifikovat. Tato teorie působí i u agresorů - oběť si podle nich svůj úděl zavinila sama tím, že je nekamarádská, nekolegiální, že je srab atd., působí i u původně neangažovaných členů skupiny. Oběť si svůj osud podle tohoto mechanismu plně zasluhuje pro své domnělé poklesky. Pedagogové rovněž viní oběť - oběť s nikým nevyjde (kognitivní disonance), srab má dostat zabrat, je to jen taková legrace.
Oběť pod tlakem se opravdu začíná chovat divně, křečovitě, neuroticky. Učitelé žáka sami často ironizují a tím nahrávají agresorům. Přinejmenším projevují těžkou nedůvěru. Nejčastější jejich reakce jsou - to snad přeháníš, když ty s nikým nevyjdeš, zamysli se, jestli chyba není v tobě, všichni okolo tebe jsou blbí a ty jediný chytrý... Prostě takový jedinec je často omega i pro učitele a nezřídka dokonce i v rodině.
[1]KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-123-1
[2]VAŠUTOVÁ, Maria. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6, s. 1064
[3]VAŠUTOVÁ, Maria. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6, s. 104
[4]VAŠUTOVÁ, Maria. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6, s. 105
[5]VAŠUTOVÁ, Maria. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6, s. 105
[6]KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-123-1
[7] VAŠUTOVÁ, Maria. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6, s. 106